Liczba użytkowników Facebooka rośnie lawinowo. W Polsce stanowią oni ponad 1/3 wszystkich internautów.

Szacuje się, że za rok co siódmy mieszkaniec Ziemi będzie miał na nim konto.

Facebook i inne portale społecznościowe nie są przejściową modą – stanowią nieodzowny element rzeczywistości milionów ludzi. Dlatego nie warto omijać medium, z którego –  prawdopodobnie – korzysta większość Państwa uczniów.

Na czym to polega?

Praca na Facebooku to doskonały wstęp do pracy na platformie edukacyjnej. Uczniowie mogą tam umieszczać odnalezione w sieci cytaty, opisy, zdjęcia, mapy, filmy lub inne teksty kultury czy dane. Nieodzownym elementem jest możliwość dodawania komentarzy
i dyskutowania on-line. Dzięki temu, każdy z uczestników może wyrazić własne zdanie na przykład na temat przydatności znalezionych materiałów. Ponadto do Państwa dyspozycji jest wiele ciekawych funkcji, jak na przykład kalendarz, tablica, aktualności. Zapewniam, że jest to doskonały sposób na realizowanie się w roli nauczyciela-moderatora, który pomaga, wskazuje kierunki, określa mocne i słabe strony, ale przede wszystkim pozwala działać uczniom, zwiększa ich potencjał.

Wykorzystaj nowe możliwości

Założenie profilu klasy jest bardzo proste – można wyznaczyć takie zadanie uczniom. Nie muszą Państwo obawiać się o bezpieczeństwo informacji, ustawienia konta można tak skonfigurować, by nikt spoza grupy nie miał dostępu do treści publikowanych w ramach Waszego profilu.

Kluczem jest ustalenie reguł

Oczywiście wszystko musi się odbywać według ustalonych wspólnie zasad. Podkreślam wspólnie, bo jak doskonale Państwo wiedzą z doświadczenia, jeśli regulamin zostanie narzucony, to uczniowie mogą próbować go omijać; jeśli sami ustalą zasady – będą ich przestrzegać. Może pierwszym zadaniem na Facebooku będzie właśnie wspólne ustalenie reguł? Warto, by to Państwo na początku wytyczyli obszary ważne dla całej grupy, jak na przykład: właściwy język, kultura dyskusji, wzajemny szacunek, trzymanie się wyznaczonych tematów itp.

Zadanie domowe na Facebooku? Dlaczego nie!

Wyobraźmy sobie następujący scenariusz: siadamy przed swoim komputerem i nagrywamy to, co mielibyśmy powiedzieć na lekcji. Definiujemy problem i przedstawiamy zadania. Uczniowie przychodzą na lekcję z propozycjami rozwiązań i materiałami, które znaleźli. Jeśli nie chcemy nagrywać wideo, możemy zarejestrować tylko swój głos, a w tle na przykład wykorzystać prezentację. To naprawdę nie jest skomplikowane.

Poniżej instrukcja wideo jak założyć konto na facebooku


Zapraszam do odwiedzin i zachęcam do zadawania pytań oraz komentowania.