W wielu szkołach spotykam się z następującą sytuacją na wyposażeniu znajduje się wiele tablic interaktywnych ale każda to inny model, z różnym oprogramowaniem. Obsługa takiej różnorodności to spore wyzwanie. Czytaj dalej

jak wykorzystac tablice interaktywne

Podczas jednego ze spotkań z nauczycielami uświadomiłem sobie coś, co dało mi sporo do myślenia – chociaż często piszę i mówię o możliwościach narzędzi Google Apps, okazuje się, że wiele osób nie do końca wie, czym one są. Postanowiłem naprawić ten błąd i przygotować dla Was krótki przewodnik po tym, czym jest Google Apps dla edukacji i dlaczego warto się nim zainteresować. Inspiracją do stworzenia tego wpisu była prezentacja Grahama Bowmana, która świetnie ilustruje potencjał tych narzędzi. Moim zdaniem sposób pracy, który zapewniają dokumenty Google, stanie się standardem w najbliższych latach.

Czym jest Google Apps dla edukacji?

Google Apps dla edukacji (obecnie znane jako Google Workspace for Education) to zestaw narzędzi, które Google stworzyło specjalnie z myślą o szkołach, nauczycielach i uczniach. Głównym celem tych aplikacji jest ułatwienie współpracy, komunikacji oraz organizacji pracy w środowisku szkolnym. W skład Google Apps wchodzą takie aplikacje jak:

  • Gmail: Narzędzie do bezpiecznej komunikacji mailowej.
  • Google Drive: Przestrzeń do przechowywania, udostępniania i edytowania plików online.
  • Google Docs: Aplikacja do tworzenia i edytowania dokumentów tekstowych w trybie współpracy.
  • Google Sheets: Arkusze kalkulacyjne dostępne online.
  • Google Slides: Narzędzie do tworzenia prezentacji online.
  • Google Classroom: Platforma do zarządzania lekcjami, zadaniami i komunikacją z uczniami.

Każda z tych aplikacji działa w chmurze, co oznacza, że dostęp do nich można uzyskać z dowolnego miejsca i urządzenia z dostępem do internetu. Narzędzia te są zaprojektowane tak, aby ułatwić współpracę – wiele osób może jednocześnie pracować nad jednym dokumentem, a nauczyciele mają możliwość monitorowania postępów uczniów w czasie rzeczywistym.

Najważniejsze korzyści Google Apps dla edukacji

Google Apps to narzędzia, które przynoszą wiele korzyści, zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Oto kilka z najważniejszych zalet:

1. Współpraca w czasie rzeczywistym

Jedną z największych zalet Google Apps jest możliwość współpracy nad dokumentami w czasie rzeczywistym. Uczniowie mogą jednocześnie pracować nad jednym plikiem, co sprzyja nauce pracy zespołowej i ułatwia realizację projektów grupowych. Nauczyciel może na bieżąco śledzić postępy pracy, dodawać komentarze, sugerować zmiany i oceniać efekty bez konieczności przesyłania plików.

2. Dostępność z dowolnego miejsca

Wszystkie narzędzia Google Apps działają w chmurze, co oznacza, że uczniowie i nauczyciele mają do nich dostęp z dowolnego miejsca i urządzenia – wystarczy połączenie z internetem. To duże ułatwienie, szczególnie w czasach zdalnej edukacji, gdy praca w klasie nie zawsze jest możliwa. Z tego powodu, Google Apps stał się nieocenionym narzędziem w czasie pandemii.

3. Bezpieczeństwo i prywatność

Google przykłada dużą wagę do bezpieczeństwa danych przechowywanych w Google Apps dla edukacji. Aplikacje są zabezpieczone zaawansowanymi protokołami szyfrowania, a szkoły mają pełną kontrolę nad danymi użytkowników. Wersja edukacyjna Google Apps jest również wolna od reklam, co oznacza, że dane uczniów nie są wykorzystywane w celach komercyjnych.

4. Bezproblemowa organizacja pracy

Google Apps ułatwia nauczycielom organizację lekcji i zadań. Dzięki Google Classroom można zarządzać klasami, udostępniać materiały, tworzyć zadania i oceniać prace uczniów w jednym miejscu. Wszystko jest zorganizowane w przejrzysty sposób, co pozwala zaoszczędzić czas i minimalizuje ryzyko zagubienia plików czy zadań.

Potencjalne zagrożenia związane z używaniem Google Apps

Choć Google Apps oferuje wiele korzyści, warto być świadomym pewnych wyzwań, które mogą pojawić się podczas korzystania z tych narzędzi w edukacji:

  • Uzależnienie od internetu: Narzędzia Google działają w chmurze, co oznacza, że do ich pełnego wykorzystania potrzebny jest stabilny dostęp do internetu. W szkołach, gdzie infrastruktura sieciowa nie jest wystarczająco rozwinięta, może to stanowić problem.
  • Wyzwania związane z prywatnością: Choć Google zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, wciąż istnieją obawy dotyczące prywatności danych uczniów. Ważne jest, aby szkoły wdrożyły odpowiednie procedury ochrony danych i monitorowały, jak informacje są wykorzystywane.
  • Krzywa uczenia się: Dla nauczycieli i uczniów, którzy nie są zaznajomieni z technologią, nauka korzystania z Google Apps może wymagać czasu i wsparcia. Warto zainwestować w szkolenia, aby maksymalnie wykorzystać potencjał tych narzędzi.

Jak efektywnie wykorzystać Google Apps w edukacji?

Google Apps dla edukacji oferuje ogromne możliwości, ale aby w pełni je wykorzystać, warto wdrożyć kilka dobrych praktyk:

1. Szkolenia dla nauczycieli

Najważniejszym krokiem do skutecznego wdrożenia Google Apps w szkole jest zapewnienie nauczycielom odpowiednich szkoleń. Dzięki temu zyskają oni pewność w korzystaniu z narzędzi i będą mogli lepiej wspierać swoich uczniów w pracy z dokumentami Google.

2. Stopniowe wprowadzanie narzędzi

Zamiast wprowadzać wszystkie aplikacje jednocześnie, warto zacząć od tych, które przyniosą najwięcej korzyści. Google Classroom to dobry punkt wyjścia – ułatwia zarządzanie lekcjami i zadaniami, a jego integracja z innymi aplikacjami Google pozwala płynnie przejść do korzystania z takich narzędzi jak Google Docs czy Google Slides.

3. Ustalanie zasad współpracy online

Praca w Google Apps wymaga pewnych zasad, zwłaszcza podczas współpracy nad dokumentami. Warto omówić z uczniami, jak współpracować online, jak korzystać z funkcji komentarzy czy edycji, oraz jak dbać o bezpieczeństwo i prywatność danych.

Podsumowanie

Google Apps dla edukacji to potężne narzędzie, które może zrewolucjonizować sposób pracy nauczycieli i uczniów. Dzięki możliwościom współpracy w czasie rzeczywistym, dostępowi z dowolnego miejsca oraz łatwej organizacji pracy, Google Apps staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem w szkołach na całym świecie. Mimo pewnych wyzwań, korzyści płynące z jego wykorzystania są nieocenione, a sposób pracy, który oferuje, z pewnością stanie się standardem w nadchodzących latach.

Jak automatycznie sprawdzać testy w google

Jak automatycznie sprawdzać testy w formularzach Google?

Wielu nauczycieli podczas szkoleń zadaje pytanie o możliwość automatycznego sprawdzania testów i quizów przygotowanych w Formularzach Google. To w pełni zrozumiałe – wizja sprawdzania stosu papierowych testów nie jest zbyt zachęcająca. Na szczęście, Google Forms oferuje rozwiązanie tego problemu, pozwalając na tworzenie elektronicznych testów, które mogą być automatycznie sprawdzane.

W tym artykule pokażemy, jak krok po kroku skonfigurować formularze Google tak, aby automatycznie sprawdzały wyniki quizów, co pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu, a także zmniejsza liczbę błędów, które mogą pojawić się przy ręcznym sprawdzaniu.

Dlaczego warto używać Formularzy Google do testów?

Formularze Google to narzędzie, które jest nie tylko proste w obsłudze, ale również bardzo funkcjonalne. Oto kilka powodów, dla których warto je wykorzystać w swojej pracy:

  • Automatyczne sprawdzanie odpowiedzi – Formularze Google umożliwiają automatyczne ocenianie odpowiedzi, co oznacza, że wynik testu jest natychmiastowo dostępny po jego ukończeniu przez ucznia.
  • Oszczędność czasu – Koniec z ręcznym sprawdzaniem testów i przepisywaniem wyników do dziennika. Formularze Google zliczają punkty automatycznie.
  • Łatwe udostępnianie – Testy można szybko wysłać do uczniów za pomocą linku lub umieścić na platformie edukacyjnej.
  • Bezpieczeństwo i porządek – Elektroniczne testy zmniejszają ryzyko zgubienia wyników oraz ułatwiają zarządzanie danymi, które można przechowywać w Arkuszach Google.
  • Analiza wyników – Formularze Google umożliwiają natychmiastowe generowanie raportów i statystyk dotyczących wyników, co ułatwia ocenianie i diagnozowanie mocnych oraz słabych stron uczniów.

Jak krok po kroku stworzyć test w Formularzach Google?

Przygotowanie testu w Formularzach Google jest bardzo proste. Oto instrukcja krok po kroku:

  1. Otwórz Formularze Google
    Przejdź do Formularzy Google i kliknij przycisk „+ Utwórz nowy formularz”. Możesz również skorzystać z gotowych szablonów dostępnych w galerii.
  2. Ustaw typ formularza jako quiz
    Aby automatycznie sprawdzać odpowiedzi, musisz ustawić formularz jako quiz. W tym celu kliknij na ikonę ustawień (kółko zębate) w prawym górnym rogu, przejdź do zakładki „Quizy” i włącz opcję „Ustaw ten formularz jako quiz”.
  3. Dodaj pytania
    Teraz możesz dodać pytania do swojego quizu. Formularze Google oferują różne typy pytań, takie jak pytania wielokrotnego wyboru, pytania z odpowiedzią krótką, listy rozwijane itp. Przy każdym pytaniu wybierz poprawną odpowiedź, aby formularz mógł automatycznie przyznawać punkty.
  4. Przypisz punktację
    Przy każdym pytaniu możesz ustawić liczbę punktów, jaką uczniowie mogą zdobyć za prawidłową odpowiedź. Aby to zrobić, kliknij na pytanie, a następnie na dolnym pasku wybierz „Klucz odpowiedzi”, gdzie przypiszesz odpowiednią punktację.
  5. Ustawienia oceniania
    W ustawieniach quizu możesz wybrać, czy uczniowie mają otrzymywać swoje wyniki od razu po wypełnieniu testu, czy też po Twojej ręcznej akceptacji. To szczególnie przydatne w testach, które wymagają oceny otwartych odpowiedzi.
  6. Zapisz i udostępnij formularz
    Po przygotowaniu testu kliknij przycisk „Wyślij”, aby udostępnić go uczniom. Możesz to zrobić poprzez e-mail, link lub osadzić formularz na stronie internetowej.

Zagrożenia i najlepsze praktyki

Choć Formularze Google są bardzo wygodnym narzędziem, warto pamiętać o kilku zagrożeniach i praktykach, które mogą pomóc w uniknięciu problemów:

  • Nieodpowiednie pytania – Upewnij się, że pytania są jasno sformułowane i nie pozostawiają miejsca na interpretacje, aby uniknąć nieporozumień przy ocenianiu automatycznym.
  • Ochrona przed oszustwami – Uczniowie mogą próbować oszukiwać podczas testów online. Aby temu zapobiec, można ustawić limit czasu na wypełnienie formularza oraz losowe kolejności pytań.
  • Prywatność danych – Formularze mogą zbierać dane osobowe uczniów. Zadbaj o to, by były one odpowiednio chronione, zgodnie z regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych (RODO).
  • Nieoczekiwane problemy techniczne – Uczniowie mogą napotkać problemy techniczne podczas wypełniania formularzy (np. brak dostępu do internetu). Warto mieć plan awaryjny, np. umożliwienie ponownego wypełnienia testu w razie wystąpienia takich problemów.

Przydatne wskazówki

Aby maksymalnie wykorzystać możliwości Formularzy Google w pracy nauczyciela, oto kilka przydatnych wskazówek:

  • Dodatek Flubaroo – Jeśli chcesz jeszcze bardziej zautomatyzować ocenianie, możesz skorzystać z dodatku Flubaroo, który pozwala na zaawansowaną analizę wyników testów.
  • Integracja z Arkuszami Google – Wszystkie odpowiedzi uczniów są automatycznie zapisywane w Arkuszach Google, co umożliwia ich dalszą analizę i porządkowanie.
  • Losowe kolejności pytań – W ustawieniach quizu możesz włączyć opcję losowej kolejności pytań, aby każdy uczeń otrzymał nieco inny układ testu. To może pomóc w zapobieganiu ściąganiu.
  • Odpowiedzi wielokrotnego wyboru – Tworząc pytania wielokrotnego wyboru, staraj się tworzyć odpowiedzi, które będą zbliżone do siebie, aby zmusić uczniów do przemyślenia odpowiedzi, zamiast zgadywania.

Podsumowanie

Formularze Google to potężne narzędzie, które znacząco ułatwia tworzenie i sprawdzanie testów oraz quizów w szkole. Dzięki automatycznym funkcjom oceniania możesz zaoszczędzić wiele godzin pracy, jednocześnie zyskując dokładność i porządek w wynikach. Pamiętaj o odpowiednich ustawieniach prywatności i bezpieczeństwa, a także o regularnym aktualizowaniu swoich formularzy, aby w pełni wykorzystać potencjał tego narzędzia.

wirtualne muzea

Wizyty w muzeach to element edukacji, który można wykorzystać na wielu przedmiotach. Dzięki GoogleArtProject możliwe są wirtualne odwiedziny w najbardziej znanych muzeach świata. Wystarczy laptop, projektor lub tablica interaktywna. Czytaj dalej

Współczesna edukacja coraz bardziej opiera się na technologii, a jednym z najważniejszych narzędzi dla nauczycieli stały się Dokumenty Google. To wszechstronne, darmowe oprogramowanie do tworzenia, edytowania i współdzielenia dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji oraz wielu innych plików, które znacząco ułatwia codzienną pracę pedagogów. Aby w pełni wykorzystać potencjał Dokumentów Google w szkole, warto opanować kilka kluczowych umiejętności. Poniżej znajdziesz 10 najważniejszych, które pomogą Ci efektywnie korzystać z tych narzędzi.

1. Wgrywanie plików i folderów na Dysk Google

Dzięki tej funkcji, możesz przechowywać wszystkie swoje materiały w chmurze, co zapewnia łatwy dostęp do nich z dowolnego urządzenia po zalogowaniu się na swoje konto Google. Dysk Google może pełnić funkcję wirtualnego pendrive’a, na którym przechowasz pliki i foldery – od materiałów dydaktycznych po osobiste dokumenty. Co więcej, umożliwia to współdzielenie zasobów z innymi nauczycielami i uczniami, co wspiera pracę zespołową.

2. Podgląd różnych rodzajów plików bez dodatkowego oprogramowania

Dysk Google obsługuje podgląd wielu formatów plików bez konieczności instalowania dodatkowych programów. Możesz jednym kliknięciem otworzyć pliki tekstowe, graficzne, wideo, a także dokumenty Microsoft Word, Excel czy Adobe PDF. Dzięki temu łatwo przeglądniesz wszystkie materiały, niezależnie od ich formatu, co jest szczególnie przydatne w pracy nauczyciela, który otrzymuje pliki od różnych osób.

3. Tworzenie nowego folderu i organizowanie plików

Zarządzanie dużą ilością plików może być wyzwaniem, dlatego ważne jest, aby nauczyciel umiał organizować swoje zasoby w folderach i podfolderach. Dokumenty Google umożliwiają szybkie tworzenie folderów, co ułatwia zachowanie porządku. Dzięki temu możesz segregować pliki według tematów, klas, czy projektów, co znacząco usprawni codzienną pracę.

4. Przenoszenie plików do innych folderów

Z czasem dokumenty mogą wymagać reorganizacji. Nauczyciel musi być w stanie sprawnie przenosić pliki do odpowiednich folderów, aby zachować logiczny porządek. Dzięki prostemu interfejsowi w Dokumentach Google, przenoszenie plików staje się szybkie i intuicyjne, co pozwala na lepsze zarządzanie materiałami dydaktycznymi.

5. Tworzenie nowych dokumentów Google

Tworzenie nowych dokumentów w Google to podstawa pracy z tym narzędziem. Dzięki niemu można łatwo przygotować materiały dla uczniów: od zwykłych notatek, przez arkusze kalkulacyjne, aż po prezentacje multimedialne. Umiejętność szybkiego tworzenia dokumentów pozwala nauczycielom na bieżąco reagować na potrzeby edukacyjne klasy.

6. Automatyczne konwertowanie plików na format Google

Funkcja konwersji plików na format Google (np. z .docx na Dokumenty Google) to niesamowicie przydatna opcja. Dzięki niej każdy dokument wgrany na Dysk Google może zostać przekształcony w plik edytowalny online, co umożliwia współpracę z innymi nauczycielami czy uczniami. Dodatkowo, dokumenty w formacie Google nie zajmują miejsca na dysku, co jest ważnym aspektem przy zarządzaniu dużą ilością danych.

7. Zmiana sposobu wyświetlania dokumentów

Google pozwala na różne sposoby wyświetlania dokumentów na Dysku – można je sortować według nazwy, daty utworzenia, czy typu pliku. Umiejętność zmiany widoku, np. na widok listy lub miniatur, ułatwia szybkie odnalezienie poszukiwanych materiałów, co jest szczególnie pomocne w pracy z wieloma dokumentami jednocześnie.

8. Udostępnianie dokumentów Google

Jedną z kluczowych funkcji Dokumentów Google jest udostępnianie plików. Nauczyciele mogą łatwo współpracować z innymi pedagogami lub umożliwić uczniom pracę nad wspólnymi projektami. Opcje udostępniania są bardzo elastyczne – można ustawić, czy osoba, której udostępniamy dokument, ma jedynie prawo podglądu, czy również edycji. Funkcja ta jest nieoceniona w pracy grupowej i organizowaniu projektów klasowych.

9. Podgląd historii zmian

Funkcja podglądu historii zmian w Dokumentach Google umożliwia nauczycielom śledzenie wszystkich modyfikacji dokonanych w dokumencie. To świetne narzędzie do oceny wkładu poszczególnych uczniów w projekty grupowe oraz monitorowania postępów pracy. W razie potrzeby można wrócić do wcześniejszej wersji dokumentu, co jest pomocne, gdy coś pójdzie nie tak.

10. Tworzenie plików PDF z dokumentów

Przekształcanie dokumentów na pliki PDF to jedna z najczęściej wykorzystywanych funkcji. PDF-y są powszechnie uznawane za formaty stabilne, które mogą być otwierane na różnych urządzeniach bez ryzyka zmiany formatowania. Tworzenie PDF-ów bezpośrednio z Dokumentów Google to proces szybki i prosty, co jest szczególnie przydatne w przypadku wysyłania uczniom lub rodzicom dokumentów, które mają być tylko do odczytu.

Podsumowanie

Dokumenty Google to niezwykle wszechstronne narzędzie, które ułatwia codzienną pracę nauczycieli, zarówno w zakresie organizacji materiałów, jak i współpracy z uczniami oraz innymi pedagogami. Opanowanie tych 10 kluczowych umiejętności pozwoli Ci maksymalnie wykorzystać możliwości Google Docs, a jednocześnie podniesie efektywność Twojej pracy. Wprowadzenie tych narzędzi do codziennej praktyki szkolnej może nie tylko uprościć zarządzanie dokumentami, ale także znacząco zwiększyć zaangażowanie uczniów w proces nauczania.

Przygotuj swoją szkołę na cyfrową przyszłość już dziś!

Jedną z moich ulubionych funkcji poczty gmail jest brak konieczności instalowania specjalnego programu oraz jego konfiguracji. Wystarczy wejść na stronę, wpisać i hasło i można korzystać ze wszystkich, niesamowitych funkcji. Czytaj dalej

W internecie jest wszystko: “i rzeczy dobre i te złe” jak spiewał Ryszard Riedel w jednej z piosenek. Jak ograniczyć uczniom dostęp do stron, które uważamy za wartościowe nie likwidując jednocześnie wielkich korzyści z samodzielnego znajdowania odpowiedzi i rozwiązań? Czytaj dalej

Google docs to narzędzia, które są wykorzystywane w tysiącach szkół na całym świecie. Kilka dni temu google dodało nowe możliwości w formularzach, które doskonale sprawdzają się w szkołąch, umożliwiając przygotowanie testów, quizów i ankiet ewaluacyjnych. Czytaj dalej

Po co murarzowi nowe technologie?

Na jednym ze szkoleń wywiązała się wśród nauczycieli bardzo ciekawa dyskusja. Dotyczyła tego, że mamy zbyt dużo absolwentów studiów wyższych bez konkretnego zawodu (z czym się zgadzam) i szybko doprowadziła do wniosku, że wystarczy nauczyć konkretnego fachu, a problem bezrobocia będzie rozwiązany…  Czytaj dalej

interaktywna mapa starożytnego świata

Chcesz pokazać przy pomocy tablicy interaktywnej jak wyglądał świat w 1400 roku przed naszą erą? Omawiasz dzieje cywilizacji Majów, Kartaginy albo Cesarstwa Rzymskiego? Czytaj dalej